– Hej Anna och Clara! Vad arbetar ni med?
– Vi jobbar som filmpedagoger på Zita Folkets Bio i Stockholm. Vi träffades när vi studerade filmvetenskap på Stockholms universitet 1995. Vi fortsatte sedan med Medie- och kommunikationsvetenskap, även det tillsammans, på JMK i Stockholm. Anna har arbetat på Zita sedan 1997, Clara sedan 2002. Vi jobbar helt teoretiskt med film – samtalar, analyserar och diskuterar tillsammans med skolelever och lärare utifrån olika ämnen eller specifika filmer. Vi har filmföreläsningar om hjältens mytiska resa; dokumentärfilm, skräckgenren; representationen av kvinnor och män på vita duken; demokrati, makt och medier; filmens berättargrepp; samt om ”vi och dom” i media.
– Har ni haft något intressant projekt som ni vill dela med er av?
– Under några år har vi haft ett Skapande Skola-projekt tillsammans med olika kommuner. Projektet Film och samtal innebär att eleverna ser tre filmer tillsammans med oss filmpedagoger från Zita. Två filmer visas i skolan och den tredje visas på biografen Zita. Efter filmvisningarna samtalar vi med eleverna. Samtalen kretsar kring filmens form och värdegrundsfrågor såsom genus, identitet, demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter. Frågor som har kommit upp är till exempel: Vad betyder vänskap? Vad är framgång? Hur förväntas en vara som tjej och kille? Hur är det att leva i en kultur där religion har en stark inverkan på tillvaron? Hur påverkas en av miljön – stad, landsbygd eller förort – som man växer upp i? Har alla människor samma värde? Vi talar även om filmens form: Hur berättas en historia på vita duken? Hur används musik, scenografi och kameran i en film? Hur påverkas vi?
Det har varit väldigt givande att träffa varje klass tre gånger, både för att vi lär känna eleverna och för att de blir mer avslappnade och pratsamma för varje möte. Vi har kunnat välja filmer som anknyter till varandra i tematik, och har ofta valt en spelfilm, en dokumentär och en animerad film. För högstadiet har vi t.ex. valt Girlhood, Martha & Niki och Havets sång, för mellanstadiet har vi valt Den gröna cykeln, Idol och Havets sång.
Ett citat från en elev: ”De här tre filmerna har förändrat mig som person” (en elev på Fittjaskolan i Botkyrka). Ytterligare ett citat: ”Åååå det här är så roligt! Jag har lärt mig så mycket!” (elev på Utsäljeskolan i Huddinge).
Ytterligare ett citat: ”Varför visar ni inga filmer på svenska?!” (då hade eleverna sett två arabiska filmer).
– Om ni får tipsa om ett konkret verktyg eller tips som direkt går att använda i film- eller medieundervisning, vad skulle det vara?
– Att inte vara rädd för ”svåra” filmer, varken tematiskt eller formmässigt. Vår erfarenhet är att eleverna behöver utmaningar. De är så vana vid lättsmälta filmer – vi tycker att man måste erbjuda tuggmotstånd. Vi märker också att det uppskattas av eleverna. Vi har t.ex. visat och diskuterat filmen Ida som handlar om en nunna på 60-talet i kommunistiska Polen, Min lilla syster som handlar om syskonrivalitet och ätstörningar, den laddade Play av Ruben Östlund som behandlar frågan ”Vi & Dom” i dagens Sverige, den personliga dokumentären Belleville Baby av Mia Engberg samt dokumentären Benda Bilili om gatumusiker från Kongo Kinshasa. Ibland räcker det att filmen är på ett annat språk än amerikansk engelska eller svenska.
När vi börjar arbeta med en film så brukar vi titta extremt noga och skriva ner precis allt i ett långt dokument. Varje scen – bilder, musik, dialog och annat som är av intresse – antecknas med minuter och sekunder. Det blir som ett sorts ”filmmanus” med filmpedagogiska frågeställningar. Detta blir ett ovärderligt verktyg för att verkligen ha koll på filmen in i minsta detalj. Vi har svart på vitt exakt vad som händer när och exakt vad som är intressant för våra syften i varje scen. I stället för att se om filmen inför varje samtal så kan vi återkomma till detta dokument om filmen.
– Har ni någon efterlysning om samarbete eller fråga som någon/några FOMP:s medlemmar kanske kan bidra med svar på?
– Om ni är nyfikna på vår verksamhet så får ni gärna höra av er. Vi gillar att inspireras av andras arbete och vill gärna träffa andra som arbetar med film och ungdomar. Vi reser också en del runt om i Sverige och håller i filmföreläsningar och lärarfortbildningar.
– Tack Anna och Clara för att ni ville vara med och berätta om er verksamhet! Om du som läsare vill ha mer information om Annas och Claras filmpedagogiska verksamhet på Zita Folkets Bio i Stockholm, samt kontaktuppgifter, så hittar du det här. Trevlig helg!